albaihaqie.com

Pengalaman Itu Satu Inspirasi

Posts by admin

Azan Yang Dirindui

admin | November 25, 2012

Petang senja itu, matahari mula terbenam menandakan malam ingin datang menjenguk. Saya memerhati alam sekeliling yang mulai malap, kelam menggelap menanti Maghrib. Dijenguk tanya rasa hati, seperti ada sesuatu yang kurang pada alam di petang itu. Saya mula merasakan ada…..

Read more

Dan Mengembaralah!

admin | November 13, 2012

  Seorang anak dari keluarga yang miskin bertanya dengan penuh rasa ingin tahu kepada ayahnya, “Bolehkah saya mengembara, ayah?” “Orang dari serata dunia telah datang ke tempat kita ini anakku,” kata bapanya. “Mereka datang mencari perkara baru, tetapi apabila mereka…..

Read more

Tersalah Sangka

admin | November 4, 2012

  Apabila ternampak seorang lelaki tua itu sedang berjalan ke masjid, hatinya mula berbisik: “Aku kenal benar dengan si tua ini. Zaman muda-mudinya penuh dengan maksiat dan hidupnya hanya mengelilingi wanita, hanya sekarang dia mahu insaf?” Apabila dia ternampak pula…..

Read more

Habituation of Dosa

admin | October 27, 2012

“Ayah, esok hujung minggu. Amir belum pernah lagi tengok cerita kat panggung wayang. Boleh tak kita pergi sekali?”, seorang anak yang baru berumur 10 tahun memberi cadangan. “Amir nak tengok cerita Transformers dan Spider Man, tadi Amir nampak iklan kat…..

Read more

Buku Saya Dirampas

admin | October 21, 2012

Pensyarah itu tiba-tiba datang kearah saya dan berkata dengan tegas, “Berikan kepada saya buku tadi.” “Awak menulis sesuatu dalam buku tadi kan?”, tanya beliau dengan dengan terang dan ringkas. Saya hanya mengiyakan dan terus menyerahkan buku tersebut kepadanya. Saya berasa…..

Read more

Mencabar Bahasa

admin | September 27, 2012

  “Is it done?”, saya bertanya sambil mengangkat ibu jari tanda urusan sudah selesai. Namun jurujual itu masih terpinga-pinga. Saya bertanya sekali lagi dengan nada yang lebih tegas dan cepat, “Is it done, sir?”. Jurujual itu masih terpinga-pinga dan tertanya-tanya. Saya…..

Read more

Peperiksaan Itu Menyekatku

admin | June 27, 2012

    “Aku ingat nak pergi jalan-jalan lepas exam ni, pergi melancong jauh-jauh”, kata seorang sahabat dengan bersungguh sungguh. “Memang enjoy la aku lepas ni, sudah banyak rancangan yang nak buat lepas exam ni nanti”, kata seorang lagi dengan muka…..

Read more

Sedekah Kepada Orang Bohong

admin | May 13, 2012

  Selalu orang ragu dan bertanya kepada diri sendiri, “Adakah aku mendapat pahala jika aku bersedekah kepada orang yang bohong?” Mungkin ada satu orang yang datang kepada kita dengan  muka kesian dan kata, “Tolong saya, sudah tiga hari saya tak…..

Read more

Siapakah Si Tua Itu?

admin | May 12, 2012

  Seorang pengemis datang dengan langkah yang perlahan-lahan ke dalam sebuah restoran yang mewah. Lampunya yang menyinar, hawa yang sejuk dan haruman yang segar menghiasi restoran itu. Masuklah sang tua tadi ke dalam restoran dalam keadaan janggal dengan kelibat orang…..

Read more

Dah Sunat Ke Belum?

admin | May 1, 2012

      Ada satu pengalaman yang hendak dikongsi, perasaan berbaur kesian dan tidak sangka begitu tersalah kita dalam bab yang sudah dimudahkan dan diluaskan syara’. ************************* Selesai mengambil wudhu’ saya terus bergegas ke dalam masjid ingin mendirikan solat jemaah…..

Read more