Sedikit Yang Diberi, Banyak Yang Dirasa

Posts tagged herdik

Tersalah Sangka

orang tua

 

Apabila ternampak seorang lelaki tua itu sedang berjalan ke masjid, hatinya mula berbisik:

“Aku kenal benar dengan si tua ini. Zaman muda-mudinya penuh dengan maksiat dan hidupnya hanya mengelilingi wanita, hanya sekarang dia mahu insaf?”

Apabila dia ternampak pula seorang sang kaya memberhentikan kereta di tepi jalan, dia mula berfikir:

“Berlagaknya orang ini, berpura-pura menghulurkan sedekah kepada pengemis jalanan. Padahal dia ingin menunjuk-nunjuk keretanya yang mewah!”

Ada sahaja benda yang tidak kena dengan kata hatinya.

Melihat pula seorang pengemis sedang meminta-minta di tepi jalan, dia mula berkata lagi:

“Badan masih segar, masih mampu buat kerja, tapi asyik harapkan orang sahaja. Pemalas!”

 

Baca Seterusnyanya>>

Habituation of Dosa

snail460x

Siput. Simbol kepada habituation. Namun, apa pula kaitannya dengan kita?

“Ayah, esok hujung minggu. Amir belum pernah lagi tengok cerita kat panggung wayang. Boleh tak kita pergi sekali?”, seorang anak yang baru berumur 10 tahun memberi cadangan.

“Amir nak tengok cerita Transformers dan Spider Man, tadi Amir nampak iklan kat TV”, rayu anaknya yang bongsu itu, memujuk hati bapa.

“Amir, kanak-kanak tak boleh masuk panggung wayang lagi, hanya orang dewasa yang boleh masuk pawagam”, bantah ibunya dengan nada menasihati.

“Tapi Amir nak tengok sekali ni je, Amir dah bosan tengok cerita kat TV yang kecil tu”, anaknya membantah, cuba meluahkan perasaan.

Ayah dan ibunnya saling memandang, hairan dengan perangai anak bongsunya yang sudah pandai meminta benda yang tidak padan dengan umurnya.

 

Baca Seterusnyanya>>

Siapakah Si Tua Itu?

Anda sangka si tua ini siapa?

Anda sangka si tua ini siapa?

 

Seorang pengemis datang dengan langkah yang perlahan-lahan ke dalam sebuah restoran yang mewah. Lampunya yang menyinar, hawa yang sejuk dan haruman yang segar menghiasi restoran itu.

Masuklah sang tua tadi ke dalam restoran dalam keadaan janggal dengan kelibat orang semuanya berada.

“Teruknya lelaki tu, badannya dah la busuk, kotor pulak tu, ada hati dia nak masuk dalam kedai yang hebat macam ni?”, rungut seorang lelaki yang berkot putih.

“Kalau dah diri tu teruk, sedarlah sikit. Bukan taraf kau nak masuk ke tempat suci macam ni!” , herdik seorang lagi wanita dengan nada yang keras. Mimik mukanya penuh kebencian.

“Pakcik, pakcik dah mandi belum?” sapa seorang anak kecil sambil menekap tangannya ke hidung. Budak itu tergelak kecil dan terus berlari mendapatkan ayahnya.

Semua paluan herdikan itu hanya ditelan dengan pahit oleh sang pengemis tua itu. Langkahnya menjadi semakin deras meluru ke meja belakang. Dia keluar dengan tergesa-gesa setelah mendapat sedikit wang dan makanan.

Jangan Berhenti Lagi,Baca Selanjutnya>>