Sedikit Yang Diberi, Banyak Yang Dirasa

Monthly archives for January, 2013

Review Buku : Eat That Frog!

frog

frog

 

Makan KATAK itu!

Sekali dengar seperti menggelikan bukan? Namun itu bukanlah arahan ataupun suruhan yang mesti dilakukan. Ia hanyalah satu kata perumpamaan yang digunakan oleh penulis untuk menggambarkan halangan yang mesti kita hadapi untuk mengurus masa dengan baik dan berkesan.

Halangan dan cabaran kita ibarat katak katanya; mesti kita telan walaupun ia susah dan menggelikan. Dan setiap halangan dan cabaran itu mempunyai cara yang tersendiri untuk kita mengatasinya dengan berkesan.

Di samping nasihatnya yang boleh memberi semangat, teknik yang diberikan juga boleh di aplikasikan terus bagi mereka yang amat menghargai masa. Anda tertarik?

Mahu mengetahui lebih lanjut lagi mengenai review dan isi  buku ini?

Apa lagi,

Baca Seterusnyanya>>

Sesejuk Salju, Nikmat Itu!

snow

snow

“Macam mana keadaan di sana, okey tak?”, saya bertanya dengan penuh rasa ingin tahu.

Sudah lama benar rasanya saya tidak berjumpa dengan kawan lama itu. Sekarang dia sudah berada di Republic Czech. Menyambung pelajaran dalam bidang perubatan juga di sana.

Sekarang musim sejuk katanya. Salji turun mencurah-curah. Suhu pula boleh mencecah sehingga -15oC di bawah paras beku.

Sebut tentang salji, saya mula terasa teruja. Sudah lama benar dalam hidup saya berangan untuk merasa sejuknya salji. Putih warnanya,  sejuk rasanya, putih bersih serinya. Seakan-akan menggambarkan sucinya ‘fitrah’ yang turun dari langit. Namun jangkaan saya nyata meleset. Jawapan darinya tidak menunjukkan kegembiraan yang saya idamkan.

“Entahlah, aku pun tak tahu nak cakap macam mana. Salji ni mula-mula je rasa best, lepas tu makin seksa ada lah”, jawabnya spontan.

Saya hanya dia menunggu dia berbicara.

“Semakin lama kau akan rasa semuanya susah. Hendak berjalan terpaksa menutup semua badan, kulit pula terasa sangat kering”, sambungnya menghabiskan ayat.

 

Baca Seterusnyanya>>