Sedikit Yang Diberi, Banyak Yang Dirasa

Monthly archives for October, 2012

Habituation of Dosa

snail460x

Siput. Simbol kepada habituation. Namun, apa pula kaitannya dengan kita?

“Ayah, esok hujung minggu. Amir belum pernah lagi tengok cerita kat panggung wayang. Boleh tak kita pergi sekali?”, seorang anak yang baru berumur 10 tahun memberi cadangan.

“Amir nak tengok cerita Transformers dan Spider Man, tadi Amir nampak iklan kat TV”, rayu anaknya yang bongsu itu, memujuk hati bapa.

“Amir, kanak-kanak tak boleh masuk panggung wayang lagi, hanya orang dewasa yang boleh masuk pawagam”, bantah ibunya dengan nada menasihati.

“Tapi Amir nak tengok sekali ni je, Amir dah bosan tengok cerita kat TV yang kecil tu”, anaknya membantah, cuba meluahkan perasaan.

Ayah dan ibunnya saling memandang, hairan dengan perangai anak bongsunya yang sudah pandai meminta benda yang tidak padan dengan umurnya.

 

Baca Seterusnyanya>>

Buku Saya Dirampas

meniru

Pensyarah itu tiba-tiba datang kearah saya dan berkata dengan tegas, “Berikan kepada saya buku tadi.”

“Awak menulis sesuatu dalam buku tadi kan?”, tanya beliau dengan dengan terang dan ringkas.

Saya hanya mengiyakan dan terus menyerahkan buku tersebut kepadanya. Saya berasa sungguh hairan, bagaimana dia dapat tahu saya sedang membuat sesuatu yang lain semasa dia sedang memberi syarahan.

Rupanya sudah lama dia perhatikan saya di dalam kelas. Pergerakan beliau yang kesana dan kemari membuatkan saya tidak perasan yang beliau sebenarnya sudah melihat saya dari jauh.

Seusai kelas selesai, saya ingin meminta kembali buku tersebut. Buku saya dirampas kerana saya menulis sesuatu pada buku Physiologi sedangkan beliau sedang mengajar Anatomy.

 

Baca Seterusnyanya>>